Particulier nieuws
Zakelijk nieuws

Bagage gestolen? In deze situaties mag de verzekeraar weigeren te betalen

Stel je bent op vakantie en je bagage wordt gestolen. Vervolgens meldt je de schade netjes bij je reisverzekeraar, maar tot je verbazing keert die niets uit. Een dubbele domper. En mag dat zomaar? Het korte antwoord is ja, onder bepaalde voorwaarden kan een verzekeraar een claim weigeren. Lees verder als je wilt weten hoe dit te voorkomen.

Voorzichtigheid is de norm
Een belangrijke regel bij vrijwel elke reisverzekering is dat je verplicht bent om zorgvuldig met je spullen om te gaan. Dat noemen verzekeraars de ‘normale voorzichtigheid’. Je moet je bagage dus op een redelijke manier beschermen tegen diefstal. Laat je een tas onbeheerd achter of in het zicht liggen, dan kan de verzekeraar zeggen dat je niet voorzichtig genoeg bent geweest.

Voor kostbare spullen, zoals sieraden, camera’s of laptops, gelden vaak nog strengere regels. Verzekeraars verwachten dat je extra maatregelen neemt om deze te beveiligen. Doe je dat niet, dan is een afwijzing van je claim al snel mogelijk.

Wanneer is weigering terecht?
Elke verzekeraar mag zelf voorwaarden stellen aan de dekking. Vaak gaat het om heel concrete regels, bijvoorbeeld dat bagage in de auto altijd in de kofferruimte moet liggen en uit het zicht moet zijn. Als je je daar niet aan houdt, mag de verzekeraar weigeren om te vergoeden. Soms staat er ook in dat je bagage niet onnodig lang in de auto mag achterlaten en dat je gebruik moet maken van een veilig alternatief, zoals een hotelkamer.

Het komt er dus op neer dat de kleine lettertjes in je polis bepalen wat je precies wel en niet moet doen. Alleen als die voorwaarden redelijk en duidelijk zijn, kan de verzekeraar zich er ook op beroepen.

Wanneer juist niet?
Niet elke weigering is terecht. Als je wel degelijk zorgvuldig hebt gehandeld, kan de verzekeraar niet zomaar onder een uitkering uitkomen. Ook als de polisvoorwaarden vaag zijn of ruimte laten voor interpretatie, moet de twijfel meestal in jouw voordeel worden uitgelegd. Een kort moment van onoplettendheid hoeft bovendien niet automatisch te betekenen dat je onzorgvuldig was.

Daarnaast ligt de bewijslast vaak deels bij de verzekeraar. Hij moet aannemelijk maken dat jij de voorwaarden hebt overtreden. Kan dat niet voldoende worden onderbouwd, dan kan de conclusie alsnog zijn dat er wél uitgekeerd moet worden.

Wat kun je zelf doen?
Wordt je claim afgewezen, vraag dan altijd om een schriftelijke toelichting waarin precies staat welke voorwaarde je zou hebben geschonden. Lever zelf zo veel mogelijk bewijs aan dat je wel zorgvuldig bent geweest, bijvoorbeeld met foto’s of verklaringen. Kom je er met de verzekeraar niet uit, dan kun je terecht bij het klachteninstituut Kifid om de zaak onafhankelijk te laten beoordelen

Een reisverzekering biedt zekerheid, maar alleen zolang je je aan de regels houdt. Zorg ervoor dat je weet wat de voorwaarden zijn. Dat voorkomt teleurstellingen als je bagage onverhoopt wordt gestolen. En mocht de verzekeraar toch weigeren, dan kun je de beslissing bij het Kifid aanvechten.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

A.C. Koijen & Partners maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie